Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Very Important Customer

25 juli 2011, by Erik Wolterink, category Archief

Mijn vrouw en ik lopen door de stad, op een koopavond. Mijn vrouw herinnert zich dat haar handcrème op is, en ze besluit een nieuwe tube te kopen. Een ‘vaste leverancier’ voor dit soort dingen heeft mijn vrouw niet, en ze stapt de eerste de beste cosmeticawinkel binnen. Maar ze wordt tegengehouden: een jong lid van het winkelpersoneel vraagt of ze een uitnodiging heeft. “Moet ik een uitnodiging hebben om hier iets te kopen?” is de -begrijpelijke- reactie. Blijkbaar is er die avond iets bijzonders. “Jahaa, we hebben een speciale avond voor VIP’s” vertelt Barbie glimmend. En dan nog glimmender: “En ik moet iedereen vragen naar de uitnodiging.”

Mijn vrouw heeft geen uitnodiging, maar wil wel een crème. Maar Barbie stelt zich op tussen mijn vrouw en die crème. Wat nu? Ik vraag Barbie wie die VIP’s dan wel zijn: “Nou, zeg maar, allemaal mensen die hier komen kopen, hè, zeg maar?”

“Nou, dan gaan we naar binnen, want wij willen wat kopen”. Barbie weet niet hoe ze ons nog tegen kan houden. Ze begint met nerveuze handgebaartjes de aandacht van haar bedrijfsleidster te trekken.

De bedrijfsleidster komt naar ons toe, en vraagt wat er aan de hand is. Mijn vrouw legt het uit en krijgt als antwoord: “Maar komt u toch binnen! Welke crème wilt u hebben?” Binnen een paar seconden heeft de bedrijfsleidster ons gekoppeld aan een van haar verkoopsters. Er wordt het een en ander gesmeerd met verschillende crèmes, en “de” crème wordt uitgezocht en gekocht.

Bij de kassa komt de bedrijfsleidster weer naar ons toe. “U hebt al gemerkt dat we een speciale avond hebben. De medewerkster aan de deur heeft de instructie om mensen met een uitnodiging op te vangen iets te enthousiast uitgevoerd: ze speelde portier, maar ze moet mensen met een uitnodiging koppelen aan een verkoopster. Vaste klanten met een uitnodiging kunnen profiteren van extra kortingen. Ik heb u hier nog niet eerder gezien, maar ik geef u toch die kortingen. Want voor mij zijn alle klanten belangrijk.”

De moraal van dit verhaal:

Vaste klanten zijn belangrijk. Af en toe moet je iets extra’s voor ze doen, om te zorgen dat ze vaste klant blijven. Maar nieuwe klanten zijn net zo belangrijk. Want zij zijn je toekomstige vaste klanten.

Terug naar het Archief

So, what do you think ?