Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Open Coffee-klets

22 februari 2011, by Erik Wolterink, category Archief, Elevator pitch, salestips

Ik ben weer eens naar een Open Coffee geweest. Even bijpraten met bekenden, kennis maken met onbekenden, en gewoon eens zien wat we tegenkomen.

Er waren inderdaad een paar bekenden, met wie ik even bijgepraat heb. En er waren onbekenden. Met een paar daarvan heb ik kennis gemaakt, en ze hebben me verbaasd, stuk voor stuk. Want ze zijn allemaal ge-wel-dig! Tenminste…

Even terug naar “af”: iedereen is geweldig? Dat is toch mooi?

Nee, dat is niet mooi, integendeel. Dat is treurig. Waarom?

Open Coffees zijn netwerkbijeenkomsten, en op de meeste netwerkbijeenkomsten doen ‘we’ er van alles aan doen om onze zichtbaarheid te vergroten. Veel ‘netwerkers’ lijken er, net als veel sales-mensen, nog steeds van uit te gaan dat je vooral moet laten zien waar je goed in bent. Als je maar hard genoeg schreeuwt hoe goed jij bent of hoe goed je product is, dan komen de orders vanzelf. Ja, hoor, blijf dromen…

Zo was het ook op de Open Coffee: “Hallo, ik ben Kees”. Voor ik klaar was met het uitspreken van mijn eigen naam (en zo heel lang is die nou ook weer niet…) had Kees het woord genomen. Al kaartjes uitwisselend begon hij uit te weiden over zijn enorme ervaringen en grootse prestaties. Natuurlijk was zijn verhaal doorspekt met vaktermen en afkortingen. Ik heb het verhaal beleefd aangehoord. Toen Kees even adem haalde, heb ik aan een andere onbekende een vraag gesteld. Geloof het of niet: het kon een zusje van Kees zijn…. En zo ging het door, met nog vier of vijf onbekenden. Die allemaal even geweldig zijn, allemaal mijn kaartje hebben, en me zometeen waarschijnlijk uitnodigen om via LinkedIn onze profielen te verbinden.

Wat is hier nou zo treurig aan?

Kees, zijn ‘zus’ en de anderen probeerden mij te interesseren voor hun product. Ze vochten als het ware om mijn oor. En niemand die me ook maar één vraag stelde.

Omdat ik luisterde, namen ze aan dat ik geïnteresseerd was. Iedereen bood me koffie aan, want: ik luisterde. Ze hadden zich die koffie en hun moeite kunnen besparen. Ik luisterde uit beleefdheid, niet uit belangstelling. Hun producten boden geen oplossingen voor mijn problemen. Niet dat ze wisten wat mijn problemen zijn; ze waren te druk met zichzelf bezig om zich af te vragen of ik überhaupt in hun product geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Ze hebben allemaal hun tijd, verhaal en sommigen een kop koffie aan mij verspild. Tijd (en koffie) F.E.Wolterink Consultancy koffiedie beter besteedt hadden kunnen worden.

Ben jij net als Kees? Verspil jij tijd en geld aan mensen die uit beleefdheid luisteren? Bel me. Maken we een afspraak, en drinken we een kop koffie. Want het kan anders…

 

Terug naar het Archief

2 Comments

  1. Monique Gebben |

    Goed verhaal, Erik!
    Ik kom zo veel mensen tegen die zich net als “Kees” gedragen. Het is om ziek van te worden. Ben blij dat iemand hier eindelijk eens iets over zegt.

  2. test |

    test.
    This comment will be deleted shortly; it’s made by the developer of this site for testing purposes.

    Dit commentaar zal binnenkort verwijderd worden; het wordt door de ontwikkelaar van de site gebruikt voor testdoeleinden.

So, what do you think ?