Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Leg afspraken vast!

29 oktober 2012, by Erik Wolterink, category blog, prijs, salestips, Verkoopstijl

 

Tussen klant en verkoper wordt een enorm aantal afspraken gemaakt. En dat ook een ervaren verkoper daarmee de mist in kan gaan laat het onderstaande voorbeeld zien:

Kortgeleden had ik een timmerman nodig. Ik had een beperkt budget voor een klus waarvan ik dacht dat het een kleine klus was. De timmerman en ik bespraken klus en budget, waarna hij met een lach op zijn gezicht de klus accepteerde.

Na verloop van tijd meldde de timmerman zich: ‘Het is prachtig geworden! Wat een leuke klus was dat! Waar mag ik de factuur naartoe sturen?’ Al pratend over de factuur wordt duidelijk dat hij een ander tarief in gedachten had dan ik dacht te hebben afgesproken. Het misverstand openbaart zich.

We spreken over het misverstand, en de timmerman maakt duidelijk dat het voor ‘mijn’ prijs toch echt niet kan. Ik had op m’n strepen kunnen gaan staan, maar dat was het me niet waard: het leek me een vakman, en ik heb nog meer timmerklussen te doen. Dus zeg ik toe op zoek te gaan naar een oplossing. En er komt een mogelijke oplossing: ik vind budget om meer te betalen dan ik dacht te hebben afgesproken. Redelijk opgelucht bel ik de timmerman en stel een ander, hoger tarief voor. Tot mijn verbazing laat hij weten ‘daarover te moeten nadenken’. Hij zou me de volgende dag terugbellen.timmerman

In plaats van een reactie op mijn voorstel krijg ik een hele boze email, waarin de timmerman nogal duidelijk maakt dat hij niets meer met me te maken wil hebben. Spijkers met koppen, zogezegd. Mijn voorstel voor een hoger tarief wordt niet genoemd. Wat nu?

Ik wil betalen voor het geleverde werk. Per slot van rekening heeft de man geleverd. Maar ik wil ook weten wat er nou verkeerd gegaan is, en ga mijn eigen ideeën over ‘het verkoopproces’ eens na. Voor ik goed en wel op gang ben weet ik waar het misgegaan is: Ik heb verzuimd de tariefafspraak vast te leggen, en te controleren of de man en ik elkaar begrepen. Voor die fout betaal ik nu een hoger tarief. Sommige fouten zijn duur…

Conclusie:
Wat je ook met je klant afspreekt, leg het vast, en controleer of je klant en jij die afspraken op dezelfde manier interpreteren. Het kan je veel leergeld schelen.

En de timmerman? Die mag ergens anders spijkers met koppen gaan slaan…

Terug naar het Archief

Comments are closed.