Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Een pitch als een pareltje (deel 1b)

5 juni 2012, by Erik Wolterink, category blog, Elevator pitch

 

Door Erik Wolterink

In de vorige blog hebben we een tekst gemaakt waarin staat wat je bedrijfsactiviteiten zijn, waarom die activiteiten belangrijk zijn, en vooral wat de waarde van die activiteiten is voor je opdrachtgevers. Die tekst vormt de basis voor de inhoud van je pitch. Een pitch waarmee jij indruk gaat maken op iedereen die hem hoort.

Je tekst is waarschijnlijk veel te lang. Logisch, want je bent enthousiast over je bedrijf. En toch heb je maar 30 tot 40 seconden om alles te zeggen wat je wilt.

In ongeveer 40 seconden kun je en tekst uitspreken van ongeveer 100 woorden. Het doel is dus: reduceer je tekst tot 100 woorden.

Schrappen is niet eenvoudig. Gebruik de volgende uitgangspunten bij het verkleinen van je tekst:

Toehoorders zijn vaak niet geïnteresseerd in het ‘Hoe’, maar in het ‘Wat’?

– Mensen zijn altijd op zoek naar ‘wat heb ik daar aan’?
Daarom is het zo belangrijk om te weten wat je opdrachtgevers aan je product gehad hebben. Informatie die niet bijdraagt aan ‘wat heb ik daar aan?’ kun je dus schrappen.

Als je rond de 100 woorden bent uitgekomen, ga je echt polijsten:

Zet alles in de tegenwoordige tijd.

Gebruik je woorden als ‘misschien’, ‘soms’, ‘eventueel’, ‘een beetje’? Dit soort woorden maakt je verhaal zwakker. Haal ze weg.

Zinnen met ‘wij zouden kunnen’ zijn niet sterk. Maak ze sterker door ‘zouden’ te schrappen. Klinkt al heel anders, toch?

Heb je veel lange zinnen? Probeer ze in te korten tot ongeveer 12 woorden.

Vermijd niet terzake doende Engelse termen en techno-kolder, en gebruik waar mogelijk gewoon Nederlands.

Je verhaal is bijna klaar. Alleen nog even oefenen….Lees je tekst eens aan jezelf voor, en neem dat op op je telefoon of PC. Hoe klinkt dat?
Zo’n eerste keer zal het nog niet lekker lopen, dus doe het rustig meerdere keren. Pas na iedere poging aan wat jij niet goed vindt. Doe dat tot je een tekst hebt die bij jou past.

Nu komt de proef op de som: spreek de tekst uit voor anderen. Vraag collega’s, familie, een klant om naar je pitch te luisteren. Laat ze kritiek leveren, en verwerk hun kritiek in je pitch.

Het resultaat van al je moeite is een verhaal waar jij mee voor de dag kunt komen. Het vertelt wie je bent, wat je doet, en wat je toehoorder aan je kan hebben.

Gefeliciteerd, en veel succes op het eerstkomende voorstelrondje!

Volgende week we bespreken we hoe je de presentatie van je pitch zodanig kunt maken dat je toehoorders echt jaloers op je pitch gaan worden.

So, what do you think ?