Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Een pitch als een pareltje (deel 1a)

31 mei 2012, by Erik Wolterink, category Archief, Elevator pitch

In de vorige blog zei ik dat je op veel voorstelrondjes dramatische pitches kunt horen.

Vaak zie je dat mensen pas na gaan denken over wat ze zullen gaan zeggen op het moment dat er gezegd wordt: “En laten we beginnen met een voorstelrondje.”

Dat is jammer, want mensen die dat doen zijn dan gefocust op zichzelf, in plaats van op wat anderen over zichzelf vertellen. Zou het niet handig zijn om je verhaal al klaar te hebben? Dan kun je rustig en zonder een spoortje van nervositeit luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Om vervolgens de show stelen met een zelfverzekerd optreden en een goed verhaal (al duurt het maar 30 seconden!). Maar hoe kom je aan een goed verhaal?

Begin met de inhoud. De vorm komt later. Met de onderstaande vragen krijg je een duidelijker beeld van je eigen onderneming, en kun je een goed concept maken van wat je wilt gaan zeggen. Denk nog niet aan de tijd die je straks nodig hebt om alles te zeggen. Je gaat namelijk lang niet alles zeggen. Het polijstwerk komt wel als de inhoud ‘staat’.

Ga aan de slag, en schrijf de antwoorden op de volgende vragen op:

1) Wat zijn de activiteiten van je bedrijf?
Het gaat hierbij om activiteiten waarmee je ‘buitenwereld’ te maken heeft, zoals:

Welke producten en diensten biedt je aan?
Op welke markten?

Als je een missie op papier gezet hebt, voeg die dan toe aan dit verhaal.

2) Wat zijn de belangrijkste activiteiten?
Waarom zijn die zo belangrijk? Omdat ze bijdragen aan de winst? Of aan het vervullen van de missie?

3) Hoe, en met wat, voer je die activiteiten uit?
Welke systemen gebruik je om te produceren, of de kwaliteit te bewaken?
Welke filosofieën over personeel, milieu, marketing, sales vormen de basis van jullie handelen?

4) Voor wie heb je welke activiteiten uitgevoerd?
Maak een lijst van opdrachtgevers, en wat je voor hen gedaan hebt.

5) Welke feedback heb je gekregen?
Wat zeiden opdrachtgevers over je product of dienst?
Noteer per opdrachtgever welke feedback je gekregen hebt. Dus zaken als:

‘Mijn marktaandeel is met 30% gestegen’.
‘Mijn productiekosten zijn gedaald met 15%’.
‘Het bezoekersaantal van mijn site is verdriedubbeld!’
‘Het probleem met de productie van mijn watzels is helemaal opgelost’.

Deze feedback is heel belangrijk. Het geeft namelijk aan wat de waarde van je product of dienst is voor je opdrachtgevers. En dat moet je absoluut weten om jezelf goed te kunnen presenteren.

Je hebt nu een tekst met de antwoorden op de bovenstaande vragen. Die tekst is waarschijnlijk te lang. Maar de lengte doet er nu nog niet toe; in de volgende blog gaan we die tekst polijsten. Zodoende krijg je precies wat je wilt vertellen tijdens een voorstelrondje; jouw verhaal!

So, what do you think ?