Erik Wolterink - Vergroot uw commercieel vermogen

Erik Wolterink

Venderinklanden 58, 7542 MN Enschede
Erik Wolterink

Doelen, doelen en nog eens doelen

30 september 2010, by Erik Wolterink, category Archief, Targets

Ik blijf me verbazen over sales-functionarissen die hun doelen niet op schrift hebben vastgelegd. Bijna dagelijks kom ik ze tegen, en eerlijk gezegd: ik begrijp die mensen niet. Het opschrijven van je doelen is niet moeilijk of vervelend. Je moet er gewoon even de tijd voor nemen.

Als je je doelen niet hebt opgeschreven, doe jezelf dan een plezier: doe dat alsnog. Schrijf vier of vijf korte-termijn doelen op (ja, opschrijven!), en train jezelf om die doelen iedere dag te lezen.

In mijn rollen als Salescoach en Salesmanager heb ik zo ongeveer ieder excuus om NIET iedere dag even bewust naar je doelen te kijken en erover te denken gehoord. Al die uitvluchten zijn onzin. Gewoon doen! Zo moeilijk is het niet, en laten we het daarom niet moeilijker maken dan het is.

Als je je doelen opschrijft, zorg er dan voor dat ze voldoen aan de SMART-criteria. Ieder doel moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

– Specifiek
– Meetbaar
– Aanvaardbaar
– Realistisch
– Tijdsbepaald

Door deze voorwaarden ga je als vanzelf dieper nadenken over je doelen. Je komt heel snel tot de kern van wat je nou echt probeert te bereiken. Je kunt als doel hebben “ik wil dit jaar een miljoen verdienen”. Je kunt dat doel honderd keer per dag lezen, maar dat zal je niet helpen je doel te bereiken. Maar kijk eens wat gedetailleerder naar dat doel, bijvoorbeeld als volgt: “Hoeveel orders moet ik boeken, met welk winstpercentage, om een nettowinst van een miljoen over te houden aan het eind van dit jaar?” Daar kan als vanzelf een doel voor vandaag uit voortkomen: “Deze week ga ik X orders boeken, die allemaal een winstpercentage van minimaal Y hebben”.

Dringt het door? Kijk naar de (simpele) SMART-criteria. Daarin zit de weg die je naar je succes zal leiden. Blijf jezelf steeds weer afvragen: ‘Wat moet ik doen om m’n doel te bereiken?’ Ieder antwoord op die vraag zal je dichter bij het bereiken van je doel brengen, simpelweg omdat je jezelf op je doel richt.

Tot slot:

Als je je doelen opschrijft, of erover nadenkt, denk dan in termen als: “Ik ga”, in plaats van “Ik wil”. Resultaat komt niet voort uit wat je wilt doen, maar wat je gaat doen.

Terug naar het Archief

2 Comments

  1. Karel vd Water |

    Hallo, Erik
    Wat een herkenbaar verhaal….Ik maak me ook schuldig aan wishful thinking, en hoop iedere dag weer dat het allemaal wel vanzelf gaat gebeuren. Daarom ben ik blij met de tips die je geeft.

So, what do you think ?